Jeugdroeien Dit is je kans!

Jeugdroeien

Ben jij op zoek naar een leuke spetterende sport en ben je 8 jaar of ouder? Dan is dit je kans!

Het jeugdteam van Roeivereniging Barendrecht bestaat uit een leuke actieve groep van jongens en meiden van acht tot en met achttien jaar. Een vast team van begeleiders verzorgt de lessen op de zaterdagmorgen.

We varen in meerdere boottypes. In het zomerseizoen roeien we vooral in skiffs en dubbel2’s (smalle scherp gesneden, slanke bootjes). In het winterseizoen varen we in de C-boten (bredere boten) met een stuurman voor extra veiligheid.

Instructie

Elke zaterdagmorgen om kwart over tien beginnen wij met de instructie voor de beginners en gevorderden. Na een korte uitleg mag iedereen zijn boot in het water leggen en  dankunnen we wegvaren.

Training

Onder begeleiding van een motorbootje varen we naar Rijsoord en naar Heerjansdam (6-8 km). Onderweg worden oefeningen gedaan om de techniek te verbeteren en/of nog sneller te gaan roeien (eigenlijk ook techniek). Ook is er altijd tijd voor een paar wedstrijdjes om de krachten te meten met je mederoeiers. Ondertussen wordt je conditie steeds beter door de vele kilometers in de boot.

Na het roeien ruimt iedereen zijn eigen boot op in de loods op de juiste manier. Na een korte evaluatie is de les rond twaalf uur afgelopen. Als het weer te slecht is om naar buiten te gaan, maken we gebruik van de ergometers die binnen staan. Hierop oefenen we onze techniek en we houden wedstrijden in het zo snel mogelijk roeien van vaste afstanden.

In de zomer zijn we ook op dinsdagavond van de partij, maar wel met een kleinere groep in verband met het huiswerk van sommige jeugdleden. Op deze avonden is er meer aandacht per jeugdroeier waardoor de techniek sneller zal verbeteren.

’s Winters als het water dikker wordt, kunnen we meedoen aan de indoortraining op maandagavond.

Examens

Een paar keer per jaar zijn er examens. We oefenen de exameneisen tijdens onze lessen op zaterdag, zodat je grote kans hebt om te slagen.

We hebben niet alleen praktijkexamens maar ook een theoretisch examen. In dit examen zitten alle regels over het vaarwater, bootonderdelen en commando’s. Alle jeugdexamens zijn volgens de normen van de KNRB en worden afgenomen door de afroeicommissie van onze roeivereniging.

Wedstrijden

Om niet alleen tegen je eigen maatjes te racen, gaan we ook naar jeugdwedstrijden. Voor de wedstrijd gaan we natuurlijk de afstand op de behendigheidsbaan oefenen zodat je helemaal klaar bent voor de wedstrijd. Dit is altijd een gezellige dag, zeker als we winnen!

Proefles

Als je denkt dat roeien iets voor jou is, maak dan via het contactformulier op de website een afspraak voor een proefles. Daarna kun je altijd nog beslissen of je verder gaat. Mocht je meer informatie willen, dan kun je dat via het contactformulier op de website aangeven.