Veilig roeien

Roeien is een buitensport. Je hebt te maken met weersinvloeden. Daarom kan er niet altijd worden geroeid, want veiligheid staat voorop.

De mogelijke oorzaken van gevaar zijn ondergebracht in regels, maatregelen, verboden en aanbevelingen die worden gehanteerd om gevaar bij het roeien voor de leden te beperken en te voorkomen dat roeimateriaal beschadigt.

De RVB heeft beleid opgesteld ten aanzien van het niet roeien bij sterke wind, mist, vorst, onweer, roeien voor zonsopgang en roeien na zonsondergang.

Wanneer kan ik veilig roeien?

Het korte antwoord

Gebruik het RVB Weerstation!

23 Januari 2019 09:30

ER MAG NIET WORDEN GEROEID - ER LIGT IJS OP HET WAALTJE

RVB Veiligheidsbeleid op basis van actuele lokale weersomstandigheden en clubregels. De informatie wordt automatisch elke minuut ververst.

Meer info?

Kijk voordat je wilt uitvaren naar het RVB Weerstation op de homepage van de website. Klik desgewenst door naar de toelichting. Je doet dat in het clubhuis of op je mobiele telefoon, of thuis voordat je naar de club komt.

• Is het stoplicht rood? Dan is het gevaarlijk roeiweer en kan er niet worden uitgevaren.
  • Is het stoplicht oranje? Dan is het minder goed roeiweer en is voorzichtigheid geboden.
  • Is het stoplicht groen dan is het goed roeiweer. Veel plezier!

De bètaversie van het RVB Weerstation vertaalt de lokale realtime informatie van het KNMI (meetpunt Noldijk, 200 m vanaf RVB) en Rijkswaterstaat (meetpunt Beerenplaat) in ons veiligheidsbeleid via een eenduidig signaal voor de leden met een referentie naar de hieronder weergegeven regels.

1. beperkingen voor roeien vanwege weersomstandigheden
  2. beperkingen voor roeien bij duisternis
  3. beperkingen voor roeien bij een temperatuur lager dan 10°C
  4. beperkingen wat betreft ongestuurd roeien

Lees en volg onderstaande regels rond het al dan niet mogen of kunnen uitvaren. Tip: Neem bij slecht roeiweer (oranje) zo mogelijk een mobiele telefoon mee.

Tenslotte, overschat je capaciteiten niet. Houd altijd in het oog wat je zelf wel en niet wil of kan. Laat je niet overhalen flink te doen. Volg de regels van de vereniging en laat over veiligheid nooit discussie ontstaan. Beter is het niet uit te varen dan nooit meer terug te keren.

Er mag niet worden uitgevaren worden bij de volgende omstandigheden:

• De windkracht is 6 Beaufort (BFT) of hoger
  • De buitentemperatuur is 0º C of lager
  • Er ligt ijs op het Waaltje (incl. haven)
  • Mist met minder dan 50 meter zicht
  • Bij onweer of bij kans op onweer

Indien de weersverwachting vorst aangeeft in de avond of nacht en het is overdag boven 0ºC, dan de boten zeer goed drogen (zowel de binnen- als buitenkant) om schade door bevriezing van watersporen te voorkomen.

Er gelden bij roeien bij duisternis de volgende regels:

• In de periode van 1 december tot 1 maart kan geroeid worden vanaf 1 uur voor zonsopgang tot 1 uur na zonsondergang
  • Roeien bij duisternis is uitsluitend mogelijk voor leden die zijn afgeroeid op minimaal basisniveau
  • Er dient een wit rondschijnend licht op de boeg op de boot te zitten
  • Het roeien in ongestuurd materiaal is in het donker niet toegestaan
  • Lesgeven in het donker is niet toegestaan
  • Jeugd mag alleen onder begeleiding van gekwalificeerde instructeurs in het donker varen

Bij een watertemperatuur lager dan 10° Celsius:

• Wordt er niet gevaren in een (oefen)skiff.
  • Roeien in glad materiaal (gladde 2, 4 en 8) is toegestaan, de stuur in deze gladde boten wordt geadviseerd een zwemvest te dragen.
  • Lessen in gestuurde gladde boten is toegestaan onder de voorwaarde, dat de roeiers qua afroeiniveau en ervaring geschikt zijn voor deze boten; dit ter beoordeling van de roeicommissaris en instructeur. Verder dient extra gelet te worden op veiligheid. Oefeningen als roeien met halve riemen en slippen/doorvallen zijn in deze periode uitdrukkelijk verboden.
  • Bij de jeugd moet, als begeleiding, altijd de motorboot meevaren (buiten deze periode aanbevolen).
  • Is het voor de jeugd niet toegestaan om ongestuurd te varen.
  • Wordt er niet in het donker gevaren.

Bij een watertemperatuur onder de 10 °C is de kans op onderkoeling bij omslaan een groot risico. Het is daarom verstandig om een aantal voorzorgsmaatregelen te treffen die het risico op onderkoeling kunnen beperken:

• Vaar zo dicht mogelijk langs de oever
  • Draag bij het sturen een zwem- /reddingsvest met kraag. Een goed reddingsvest houdt neus en mond boven water
  • Zet schoenen niet te vast
  • Sla het stuurtouw nooit om je heen
  • Ga bij veel wind aan hoger wal varen
  • Neem indien mogelijk een mobiele telefoon mee in de boot.

Wat doe je bij omslaan in de winter?

• Blijf bij de boot en hou je vast aan de boot
  • Als er niet direct hulp te verwachten is, probeer dan met zo min mogelijk beweging naar de kant te komen
  • Ga nooit wild zwemmen, hoe meer water je verplaatst, hoe meer warmte je kwijtraakt

Ongestuurd roeien in boten met een stuurplek is alleen toegestaan indien de boegroeier is afgeroeid in de skiff, in ongestuurde dubbel twee of vier, of ongestuurde oars2 (scullen 3 of 2B of oars 4).

Het roeien in ongestuurd materiaal is in het donker niet toegestaan.