Head First

“Wat wilde ik ook al weer schrijven, oh ja, een stukje over de deelname aan de Headfirst op de WAB. Roeien om geld in te zamelen voor de Alzheimer Stichting. Het is een wedstrijd, maar zeker bij de Headfirst geldt: “meedoen is belangrijker dan winnen”. Tegelijkertijd een mooie kans om wedstrijdervaring op te doen op een echte wedstrijdbaan. Gesteund door donaties van familie, vrienden en kennissen begon de dag in Barendrecht mooi en zonnig met een wagen volgeladen, nee niet met oude wijven, maar met zes gave boten. Dat zou in de loop van de dag veranderen……… Wim, de coördinator, vond dat er op tijd vertrokken moest worden. Een kort ritje naar de WAB in Zevenhuizen. Gelukkig dit keer geen klapband met de botenwagen. Bij aankomst op de WAB vroeg een enkeling zich af of het wel de juiste dag was, aangezien echt niets erop wees dat er wedstrijden geroeid zouden worden.  Maar goed, ruim voldoende tijd dus om de boten af te laden, op te riggeren en weg te leggen op de aanwezige stellingen bij de WAB. Op dringend advies van een van ons de boten gezekerd met spanbanden, want het weer was behoorlijk veranderd (stevige wind en regen). Klaar, en iedereen naar binnen om een bakkie te doen en een broodje te eten. Inmiddels was het drukker geworden, er werd zelfs een olympisch gouden medaillewinnaar gespot (Ronald Florijn). Met het binnen druppelen van de overige deelnemers begon het buiten steeds steviger door te regenen en nog harder te waaien. Maar geen zorg: onze boten lagen met banden op de stelling. Vanwege het slechte weer werd de start 30 minuten uitgesteld. Kort daarop kwam iemand de kantine binnen met de mededeling dat er een boot gevallen was. Toch maar even naar beneden, ja de kantine op de WAB is boven de loods, en kijken naar de stellingen. Maar onze boten lagen er, vanuit de loods gezien nog prima bij. Helaas bleek dat anders toen de roeiers naar de boten gingen. De Linge bleek beschadigd, de skeg afgebroken en aan de achterzijde een scheur aan bak- en stuurboord. Helaas was de schade dusdanig dat er niet mee geroeid kon worden. Er werd vanuit rv De Maas nog wel een andere boot aangeboden (een houten dubbel voor 80 kg plus), maar daar besloten onze roeiers (beiden 100 kg plus), gelet op het risico (laag vrijboord, hun gewicht en de golven op de WAB) begrijpelijk geen gebruik van te maken. Toen even later de Graafstroom het water in mocht, bleek ook deze boot beschadigd te zijn. Vanwege een compleet scheefstaande dolpen kon ook met deze boot niet geroeid worden. Vermoed wordt (het is maar een vermoeden) dat de schade aan de beide boten niet het gevolg is van een val door harde wind (de boten lagen immers vast met spanbanden), maar veroorzaakt is doordat tegen de stelling is gereden. De overige teams van Barendrecht (twee jeugdskifs, de Rietbaan met jeugd en een dubbel met team De Bakkerij, vader en dochter) konden gelukkig wel van start. Eerst 4.5 km roeien, gevolgd door een 500 meter sprint. De Rietbaan kwam na 4.5 km, onder begeleiding van de EHBO-boot terug naar het vlot. Een van de roeiers, Wilco, had hevige pijn aan zijn schouder (een hele prestatie dat hij de afstand toch heeft uitgeroeid!). In het ziekenhuis bleek hij een slijmbeurs/peesontsteking te hebben. (“Wilco, snel herstellen!”). Ook Roxanne keerde terug naar het vlot. Zij was te veel afgekoeld om de 500 meter nog te kunnen varen (maar top dat ze de 4.5 km heeft geroeid!). De overige teams hebben, ondanks het slechte weer, de 500 meter sprint wel geroeid, hoewel ik begrepen heb dat dit voor Henny van team De Bakkerij een zware klus was vanwege kramp in de beenspieren (ook een bikkel!).

Na afloop van de wedstrijd kon iedereen zich, onder het genot van een hapje en een drankje en bij lazy jazzmuziek, opwarmen. Tot slot vond voor het goede doel een veiling van roeikleding plaats.

Bij de prijsuitreiking kregen onze jongste deelneemsters, de 9-jarige Alishia en Roxanne, een speciale vermelding, medaille en goodie bag. (Ze worden zelfs vermeld in het stukje over de Headfirst op NLroei.nl). De foto’s van deze regenachtige en koude roeidag zijn terug te vinden op Facebook.

In totaal is er voor de Alzheimer Stichting meer dan € 9.000,- opgehaald (waaronder € 2.045,- door ons)! Volgend jaar ongetwijfeld weer een deelname vanuit onze vereniging, maar dan hopelijk zonder blessures, schade (Geert en zijn team hebben er veel werk aan) en onder beter gestemde weergoden!

“De Snoek”