Eerste paal nieuwe botenloods

Barendrecht 10 december 2018

Onder het toeziend oog van een flink aantal leden is vanmorgen de eerste paal de grond in gegaan voor de bouw van onze nieuwe botenloods.

Vooraf aan deze handeling heeft Jacques namens de bouwcommissie enige uitleg gegeven over hoe we uiteindelijk op dit punt zijn aangekomen, hij schetste het beeld vanaf het besluit van de ALV tot het bouwen van deze nieuwe loods, tot aan dit moment dat de eerste paal de grond in is gegaan. Het had de schijn dat er na het besluit tot bouwen weinig gebeurde maar ik kan u verzekeren dat er op de achtergrond flink wat is gepraat met een ieder die een rol speelt in een bouwproject. U moet dan denken aan het vergunningentraject van de gemeente om goedkeuring te krijgen voor de bouwplannen, hiervoor moesten tekeningen worden aangeleverd, sonderingen worden genomen om de noodzaak te onderzoeken of heien wel of niet nodig zou zijn en niet onbelangrijk de subsidie aanvraag moest worden ingediend, afspraken worden gemaakt voor het afgraven van de grond, monsters van de grond moesten worden genomen om deze grond te mogen afvoeren, voor heien en de fundatie moest een aannemer worden gevonden en tot slot een aannemer vinden die tijd had om de bouw te kunnen realiseren.  Over dit alles werden op voorhand goede afspraken gemaakt en was het wachten of onze subsidieaanvraag bij de gemeente zou worden gehonoreerd. Op 13 november kwam het verlossende woord, de subsidieaanvraag werd positief beantwoord dus konden we beginnen met de werkzaamheden.

Wij hebben Gradus Hovestad bereid gevonden om de eerste paal te slaan, vooraf werd hij door Jacques nog in het zonnetje gezet en werd hij bedankt voor de vele werkzaamheden die hij in de loop der jaren voor de RVB heeft verricht en nadat Gradus enkele woorden tot ons had gericht, moest het dan toch gaan gebeuren. Door de jarenlange ervaring van Gradus ging de heipaal soepel de grond in en volgens mij wilde hij er nog wel een aantal onder zijn hoede nemen.

Er werd natuurlijk de vraag gesteld wanneer de bouw klaar zou zijn,  ijs en weder dienende is de verwachting dat dit binnen 6 maanden zeker zou moeten lukken, dat deze bouw samen gaat met feit dat we als RVB volgend jaar ons 40 jarig jubileum vieren is een leuke bijkomstigheid en we zijn al druk op zoek om iemand te vinden die bereid is om de loods te openen in combinatie met ons achtste lustrum.

Mat Slotboom

De toespraak van Gradus:

Beste roeivriendinnen, vrienden, bouwers en genodigden,

Het is een eer om de eerste paal te mogen slaan. Deze paal is niet de eerste. Samen met Jacques is geoefend. Met een voorhamer hebben we vier houten palen geslagen. Deze palen staan op de hoeken van het gebouw. Het gevolg is een natte rug. Deze tweede echte eerste paal is van hout met een betonnen oplanger. Ik begrijp dat deze loods zeer degelijk gebouwd gaat worden. De loods wordt zo te zien geheel in beton uitgevoerd. Betonnen heipalen met een houten punt, betonnen fundament, betonnen vloer, betonnen wanden, betonnen dak en een houten karkas. De Wherry-loods past mooi in de omgeving en het terrein is zo te zien vol. Wij allen zijn content met de te bouwen wherry-loods. De vloer in de botenloods komt straks vrij van boten. De boten kunnen nu eenvoudiger uit de rekken gehaald worden. We zijn tevreden dat het bestuur de bouw in gang heeft gezet. Ik wens de bouwers een voorspoedige bouw.