za nov 25, 2017 @12:00AM Sinterklaastocht
vr jan 05, 2018 @ 7:30PM - 09:30PM Nieuwjaarsborrel

Les krijgen

Instructie bij Roeivereniging Barendrecht

In het roeien kent men twee disciplines. Het het roeien met één riem ook wel boordroeien of oarsen genoemd. En het roeien met twee riemen, dat is scullen. Bij Roeivereniging Barendrecht wordt eerst les gegeven in het roeien met twee riemen. De lessen vvor de leden zijn gratis, en worden gegeven door ervaren roeiers.

Het lesgeven aan volwassen nieuwe leden zonder roei-ervaring vindt in principe plaats in de wherry. Dit is een boot voor twee roeiers en een stuurman/ instructeur. De wherry is een relatief brede, en dus veilige boot waarin beginnende roeiers zich prettig voelen. In dit boottype wordt de basisinstructie gegeven. Deze instructie omvat het leren van de roeitechniek, het begrijpen en kunnen opvolgen van commando’s en het leren sturen. Wanneer de instructeur van mening is, dat de basis eisen voldoende beheerst worden kan er worden afgeroeid. De tijd die nodig is voordat men kan afroeien is afhankelijk van persoonlijke aanleg en de frequentie van lessen. Gemiddeld is deze periode zes maanden. Begin 2011 is er een nieuw, zeer uitgebreid lesboek gekomen. Zie Handboek voor de cursist. Nieuwe leden ontvangen dit boek bij aanvang van de lessen.

Als men in het bezit is van deze basispermissie mag men roeien in de wherry zonder instructeur. Dan kan men ook op clubmorgens of avonden komen roeien en mee gaan doen aan toertochten.

Na het opgedaan hebben van ervaring in de wherry kan men gaan lessen in andere, smallere boten zoals een C-boten en later in gladde boten. Hier geldt hoe smaller, hoe sneller en dus moeilijker om in te roeien. Techniek en balans worden bij smallere boten uiteraard steeds belangrijker. Zij die graag individueel willen roeien kunnen ook skifflessen gaan volgen.

Zoals eerder genoemd is het roeien met één riem ook een prachtige discipline. In deze manier van roeien kan men zich bij RVB eveneens bekwamen. Ook met oarslessen kan men in de wherry beginnen. Daarna kan er nog gelest worden in C-boten, gladde boten en tenslotte in de acht met stuurman.
Kijk ook naar Boten
. Uitgebreide informatie over roei-instructie geven wij u graag op onze accommodatie !

foto's Geert Bos

Weerdata